Informatie GGZ-aanbieders over wachttijden nog onvolledig

Aanbieders in de ggz melden nog niet goed hoe lang patiënten op een behandeling moeten wachten. De informatie die sinds 1 april over de wachttijden op hun website moet staan is vaak onvolledig. Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit nadat zij de afgelopen weken honderden aanbieders heeft gecontroleerd.

De NZa heeft een steekproef gehouden onder 350 ggz-aanbieders, waaronder de 50 grootste ggz-instellingen. Op de meeste websites staat wel hoe lang het duurt voor je voor een eerste gesprek terecht kunt. Maar veel aanbieders melden niet of de wachttijd per verzekeraar verschilt. Of dat de verzekeraar kan bemiddelen als je te lang moet wachten. En dat is belangrijk voor patiënten, want de verzekeraar kan je doorverwijzen naar een andere aanbieder die wel eerder tijd heeft.

De NZa heeft contact opgenomen met alle aanbieders waarvan de websites niet in orde waren. Veel van hen hebben die nu aangepast. Via de brancheverenigingen in de ggz roepen we de overige aanbieders op hun websites in orde te maken. De NZa checkt ook of zorgverzekeraars bijhouden welke zorgaanbieders lange wachttijden hebben, zodat zij hun verzekerden goed kunnen doorverwijzen.

De GGZ-aanbieders zijn sinds 1 april verplicht om hun wachttijden te publiceren volgens de  Regeling publicatie wachttijden GGZ (Pdf) Artikel 4 meldt:

De zorgaanbieder publiceert voor iedere vestigingslocatie de volgende informatie op zijn website:

  1. De aanmeldingswachttijd.
  2. De behandelingswachttijd, indien hier sprake van is. Als de zorgaanbieder (ook) gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg levert en voor de behandeling van (een) bepaalde hoofddiagnosegroep(en) een langere wachttijd is dan de wachttijd voor behandeling van de overige hoofddiagnosegroepen die de zorgaanbieder levert, dan moet dit expliciet vermeld worden. Als er géén sprake is van een behandelingswachttijd of als de behandelingswachttijd voor de hoofddiagnosegroepen die de zorgaanbieder levert niet onderling verschilt, dan moet dit expliciet vermeld worden.
  3. Een uitleg wanneer wachttijden mede afhankelijk zijn van de zorgverzekeraar waar de patiënt verzekerd is. Indien dit het geval is dan wordt de wachttijd voor patiënten van die betreffende zorgverzekeraar vermeld. Dit geldt voor zowel de aanmeldingswachttijd als de behandelingswachttijd. Als de wachttijd niet afhankelijk is van waar de patiënt verzekerd is, dan moet dit expliciet vermeld worden.
  4. De datum van de laatste actualisatie van de getoonde wachttijden.
  5. De volgende tekst: “Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).”
  6. Voor publicatie van de wachttijden worden deze omgerekend naar hele weken door naar boven af te ronden.
  7. Het is toegestaan om de wachttijden van vestigingslocaties te clusteren tot een enkele wachttijd wanneer verschillende vestigingslocaties zich bevinden binnen één gemeente (of deelgemeente) of wanneer vestigingslocaties van een aanbieder zich in verschillende gemeentes,maar op maximaal tien kilometer afstand van elkaar bevinden.
  8. De gegevens op de website moeten minimaal 1 keer per maand worden geactualiseerd tussen de eerste en de tiende dag van de maand.

Bron: nza.nl 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *