Depressief? Deze onliners kan je missen als de pest

Wie ooit zelf kampte met een depressie of iemand kent die ermee moet leven, weet maar al te goed dat de stemmingsstoornis botst op heel wat vooroordelen. Wie de complexiteit van de aandoening niet begrijpt of zich onmogelijk in de schoenen van een depressieve medemens kan verplaatsen, zegt al snel dingen die meer kwaad dan goed kunnen doen.

“Je kan maar beter niks zeggen dat de indruk wekt dat mensen met een depressie zwak zijn, onvoldoende karakter hebben of niet kunnen omgaan met hun leefwereld. Het zwaarste aspect van depressief zijn, is dat het je perspectief zodanig vernauwt dat je maar weinig opties voor ogen hebt. Als je een depressief iemand wil helpen, moet je woorden en daden uitkiezen die de hoop opwekken dat het alleen maar beter kan worden”, verklaart professor Psychologie Adam Kaplin van de John Hopkins universiteit.

Oneliners Hoewel depressies uiteenlopende vormen kunnen aannemen, waardoor niet iedereen ze op eenzelfde manier ervaart, zijn er volgens Kaplin een paar gulden regels om te volgen wanneer je omgaat met mensen die depressief zijn. Deze onliners kunnen ze alvast missen als kiespijn.

“Ik weet hoe jij je voelt.” Empathie is een geweldige eigenschap, maar wanneer je jezelf oprecht niet in iemands schoenen kan plaatsen, moet je het zeker ook niet faken. Zeg liever iets als “Dat zal wel niet gemakkelijk zijn”. Op die manier erken je dat iemand het moeilijk heeft. Wie wel ervaring heeft met depressie, kan zeker het idee opwekken dat de persoon in kwestie niet alleen is, zolang jij maar niet het middelpunt van de conversatie wordt.

“Wees eens gewoon positief” Het is misschien niet je bedoeling om de impact van een depressie te onderschatten, maar door misplaatste aanmoedigingen als “Komaan, zet je erover” doe je volgens Kaplin precies dat. “Wat veel mensen vergeten, is dat depressies nefast zijn voor de concentratie, focus en nachtrust. Het verandert je leven en zet je plannen vaak op stop”, klinkt het. Een goed alternatief is er gewoon te zijn als een luisterend oor.

“Je moet sterk zijn voor je kroost” Wanneer er kinderen betrokken zijn in het leven van depressieve mensen wordt de situatie vaak nog lastiger. Advies of aanmoedigingen uitkramen over hoe ze er kunnen zijn voor hun gezin kan al snel verkeerd geïnterpreteerd worden, alsof hij of zij een rotslechte ouder zou zijn. Om subtiel en onbevooroordeeld je steentje bij te dragen, raadt Kaplin aan een uitstapje te plannen met je eigen gezin erbij en de uitnodiging vrijblijvend te maken. Op die manier wijs je niemand met de vinger, maar kan je toch een hart onder de riem te steken.

“Het zit tussen je oren” Ook met dit cliché minimaliseer je de aandoening. Bovendien is het allesbehalve evident om een depressie “weg te denken”. Het is niet voor niets dat psychologen steeds vaker grijpen naar cognitieve gedragstherapie. Daden kunnen zoveel meer betekenen dan gedachten. Ook bij fobieën wordt deze strategie toegepast. Meer dan de angst uit iemands hoofd te praten, moeten de boosdoener benaderd en geconfronteerd worden. Het zijn dus vooral positieve daden die depressieve mensen uit hun isolement halen.

Bron: goedgevoel.be

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *