Patiënt vraagt duidelijkheid over zorginkoop

Mensen willen graag weten wat er gedeclareerd wordt en controleren dit ook vaak. Maar ze weten meestal niet wat ze moeten doen als ze een fout ontdekken. En als ze actie ondernemen, worden ze nogal eens van zorgaanbieder naar zorgverzekeraar gestuurd en vice versa. Zo blijkt uit de meldactie ‘Kostenbewustzijn’ van de NPCF. Op 20 juni debatteer de Kamer over de zorgverzekeringswet en pakketmaatregelen. Daarom hebben het Landelijk Platform GGz, de CG-Raad, de NPCF en Platform VG samen een brief gestuurd aan de Vaste Kamercommissie voor VWS in de Tweede Kamer, waarin zij oproepen tot meer duidelijkheid.

 

Verbetering informatievoorziening
De gezamenlijke organisaties pleiten in de brief voor een aanpak van de verbetering van de informatievoorziening aan de patiënt over te maken en gemaakte kosten in de zorg. Momenteel bezien de organisaties samen met de zorgverzekeraars en ziekenhuizen hoe zij tot verbeteringen in de nota-overzichten kunnen komen.

Duidelijkheid over keuzemogelijkheden
Ook verzoeken de organisaties meer duidelijkheid te verschaffen over de mogelijkheden voor verzekerde patiënten om binnen de zorgverzekering zelf een zorgaanbieder te kunnen blijven kiezen. De patiëntenorganisaties onderschrijven het belang van doelmatigheid in de zorg. Ze zien echter ook dat er nog het mogelijke te verbeteren is aan het goed informeren over de consequenties van de keuze voor een polis en de keuze voor een zorgaanbieder. Het is vaak onduidelijk of het regeringsbeleid nog toelaat dat patiënten zelf een zorgaanbieder kiezen en of die eigen keuze betaalbaar blijft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.