Ear-opener: empathie tonen is niet altijd de sleutel tot verbinding

 

Meehuilen en meepraten kan soms echt fijn zijn voor de ander. En soms is empathie tonen niet de manier om tot verbinding te komen. In deze ear-opener van de Luisterlijn staan ze hierbij stil aan de hand van een persoonlijk voorbeeld. 

Trainer Yvon heeft een gehandicapte hond en komt vaak mensen tegen die, zoals zijzelf zegt, ‘overlopen van de empathie: “Dit voelt dan als medelijden. Het lijkt dan alsof die mensen nog meer lijden dan de hond of ik. Ik ervaar dit als ongelofelijk vervelend en heb dan het gevoel dat ik hen moet geruststellen in de aanblik van een ‘zielige’ hond.”

Mededogen
Mededogen is een andere manier van contact maken. Dit is inleven gezien vanuit de ander. Je beeld je in hoe het voor de ander is. Dit houdt in dat je ander ziet, hoort en erkent in zijn gevoel, zonder dat je dit gevoel overneemt of centraal stelt.

Mededogen zorgt ervoor dat de ander zich echt gehoord zal voelen en empathie zal ervaren als je naar de emotie en ongemak van de ander durft te vragen. Dat kan spannend en ongemakkelijk voelen. Misschien heb je zelfs een overtuiging als: “dat kan ik niet vragen want dan gaat ze zich nog beroerder voelen…”

Tips van de Luisterlijn;

  • Toon compassie, maar blijf uit medelijden vanuit je eigen waarneming.
  • En vraag toestemming aan de ander om een open vraag te stellen of door te vragen op de emotie die je ziet, hoort of voelt en toon begrip voor de antwoorden.

Succes!

Jaarlijks trainen en begeleiden trainers van de Luisterlijn honderden vrijwilligers in hun luister- en gespreksvaardigheden. Zij delen hun kennis en ervaringen graag om jou en anderen te inspireren beter te leren luisteren. Dit is een bijdrage van Yvon H. (trainer bij de landelijke locatie).

Bron: deluisterlijn.nl 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.