5 dingen die je beter niet kunt zeggen tegen iemand met een burn-out

Een burn-out heeft een enorme impact op je psychische, maar ook je fysieke gesteldheid. Meer dan je misschien zou verwachten. Voor de omgeving is het vaak erg lastig te begrijpen waar je doorheen gaat. Zo snappen mensen de extreme vermoeidheid niet.  Daar komen soms goedbedoelde maar vervelende  opmerkingen of adviezen uit voort.

1. ‘Moe? Ja, herkenbaar! Dat ben ik ook’
‘Ja, ik ben ook best moe.  Gewoon lekker vroeg naar bed gaan vanavond. Doe ik ook”.  Mensen zijn soms  geneigd om te empatisch te reageren. Ik heb dat vermoeide gevoel ook wel eens. Maar daarmee bagatelliseer je ook de gevoelens van de ander. Soms kun je je gewoon écht niet voorstellen hoe iets voelt. En dat is ok.

2. ‘Maar je bent nog zo jong!’
Opmerkingen als: ‘Zo jong en dan al klagen over vermoeidheid? Daar begrijp ik dus echt niks van…’ Als je een burn-out hebt voelt het al alsof je enorm gefaald hebt. Een zwak persoon die de snelle wereld niet bij kan benen. Het laatste wat je dan wilt is onbegrip. Tijdens een burn-out ervaren veel mensen dat zij niks meer kunnen. Een vermoeidheid die je tijdens een burn-out ervaart is met niks anders te vergelijken. Je bent aan het overleven in plaats van aan het leven.

3. ‘Weet je wat jou goed zou doen? Hardlopen!’
‘Je moet gaan hardlopen. Dat is echt heel erg goed!’  is een veel gehoord  advies, Maar inmiddels weten we  dat hardlopen funest kan zijn voor mensen met een burn-out. Bij een burn-out heb je namelijk al jouw reserves aangetast. Vaak jarenlang. Doe je daar nog een tandje extra bovenop door te gaan hardlopen, dan heeft je lichaam daarna ook weer extra hersteltijd nodig. Rustige vormen van bewegen zijn veel geschikter – zoals wandelen, yoga of dansen.

4. ‘Niet te veel slapen hoor. Dat is niet goed voor je’
Wat je te leren hebt als je een burn-out hebt, is naar jezelf te luisteren. Naar jouw eigen gevoel, naar jouw lichaam, naar jouw intuïtie. Dat is namelijk precies hetgene wat je in de afgelopen jaren genegeerd hebt. Jarenlang ben je over jouw grenzen gegaan. Sterker: je hebt je complete reserveaccu opgebruikt. Je kunt het vergelijken met jarenlang geld lenen van de bank, totdat je rood staat. En dan nog eens stug door blijven lenen.  Adviezen om niet teveel te slapen zijn daarom contraproductief en zorgen ook nog eens voor een schuldgevoel.

5. ‘Dan kun je nét zo goed gaan werken’
Als mensen zien dat je wel naar de kroeg gaat of een avondje gaat dansen, dan is het oordeel snel dat je dan ook wel weer kan gaan werken. Maar wat je ook vooral moet doen bij een burn-out zijn dingen waar jij energie van krijgt. Waar jij blij van wordt. Activiteiten die jouw accu weer aanvullen.  Daarbij kan je je schuldig voelen als ik je bijvoorbeeld de stad in gaat. Maar doe dat vooral als je daar energie van krijgt. Want dan kun je hard nodig hebben om de rest van de dagen door te kunnen komen.

Oordeel niet! 
Vel dus geen oordeel over de dingen die iemand met een burn-out wel of niet kan. Het probleem is dat diegene jarenlang dingen heeft gedaan die niet genoeg energie opleverden. Dat is de reden dat de energiereserve leeg is geraakt. En de enige manier om weer op te laden, is om veel uit te rusten én activiteiten te ondernemen die energie geven.

Wat kun je wel doen?

Bied praktische hulp aan. ‘Zal ik morgen je huis komen schoonmaken? Zal ik voor je komen koken? Boodschappen doen? Zal ik een paar dagen op de kinderen passen?’ Mensen met een burn-out hebben vaak één ding gemeen: ze vragen geen hulp. Ze proberen eerst zelf alles op te knappen. Dus bied je hulp aan uit jezelf aan die vriend met burn-out.

Bron: ggznieuws.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *