3 tips om snel uit een mentale dip te komen

Bijna iedereen kent wel dagen waarop je niet lekker in je vel zit. Je voelt jezelf lusteloos, huilt sneller of bent juist boos. Soms met een goede reden – denk aan het verbreken van een relatie of een hoge werkdruk – maar soms ook gewoon ‘zomaar’.

Een mentale dip is iets anders dan een burn-out of een depressie. Deze duren veelal langer. Een mentale dip beslaat slechts enkele dagen. Dit is tijdelijk en kan zonder professionele hulp overgaan. Wel is het belangrijk dat je er zelf alles aan doet om lichaam en geest te ondersteunen. Zo zit je sneller lekkerder in je vel. Met de volgende drie tips moet dat zeker lukken.

1.      Verander je voedings- en levensstijl

Wist je dat je voeding en algehele levensstijl van grote invloed zijn op de mentale gezondheid? Dit heb je vast wel eens gemerkt na een weekend veel te veel eten. Met name snelle suikers en koolhydraten zijn slecht. Misschien vloeide er tegelijkertijd ook veel alcohol. Dan is de kans groot dat je je op dat moment ook wat lustelozer voelde. Het liefst hing je alle dagen van het weekend lekker op de bank en kwam je de deur niet uit. Ook te weinig bewegen kan hierin resulteren.

Doorbreek de vicieuze cirkel door simpelweg meer te bewegen en gezonder te eten. Bewegen biedt bovendien extra voordelen. Door te sporten verminder je namelijk de stresshormonen in je lichaam en maak je meer gelukshormoon aan. Genoeg reden dus om je in te schrijven bij een sportschool bij jou in de buurt. Zo heb je een stok achter de deur om vaker te bewegen en versla je die dip binnen mum van tijd.

2.      Ontdek de oorzaak

Weet je eigenlijk wel wat de oorzaak is van jouw dip? Als deze oorzaak te diep geworteld ligt, is het eerst belangrijk om de kern aan te pakken. Je kunt de dip immers niet oplossen als je het probleem niet oplost. Zit je in een toxische relatie? Word je niet meer gelukkig van jouw baan?

3.      Sta stil bij de dingen die wel goed gaan

 We hebben de neiging om ons vaak op de negatieve dingen in het leven te focussen. Dat is misschien wel de slechtste eigenschap van de mens. Aan jou de taak om die houding te veranderen en het goede in het leven te zien. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt dit op verschillende manieren proberen. Een techniek die veel mensen helpt is het opschrijven van de dingen waar je dankbaar voor bent of de kleine en grote dingen die jou die dag gelukkig maakten. Als je je op die dingen focust, zal je misschien zien dat de vervelende dingen in je leven veel minder groot zijn dan dat ze op dit moment voelen. Dat neemt veel gewicht van je schouders weg. 

Bron: GGZnieuws.nl

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.